Pre Aventerrku - ako sa naučiť tak perfektne po nemecky

Mein Weg

Lekcia prvá:
Príď sama s veľkým vakom na chrbte do Wiedne k rodinke čistokrvných Rakúšanov, ktorých poznáš len z mejlov a fotiek, pol roka u nich bývaj, staraj sa im každý deň o domácnosť a o dve deťúrence. Popritom bojuj s prvým semestrom na Universität a uč sa na skúšku s hrubočizným nemecko-slovenským slovníkom. A sprav ju na positiv.
Lekcia sa považuje za zvládnutú keď rozumieš detským žvatlaninám, receptom na obed, a dokážeš sa na Spielplatzi porozprávať s ďalšími au-pairkami o tých neposedných krpcoch, pričom sledujes či tie tvoje nepadajú z preliezky. A neodchádzaš z prednášok úplne vyčerpaná z toľkého sústredenia sa na výklad v cudzom jazyku a zapisovania neznámych slovíčok.

Lekcia druhá:
Začína keď matka opustí rodinku deň po Valentínovi a otec ti oznámi že už ťa nebudú potrebovať. Ešte týžden sa provizórne staraj o deti a zároveň hľadaj byývanie a prácu. Po mesiaci neistoty zvládneš rozšírenú slovnú zásobu pri písaní životopisov a inzerátov, a vysvetľovaní deťom prečo odchádzaš. Lekciu ukonči nájdením podnájmu.

Lekcia tretia:
Nájdi si prácu v bare. Snaž sa komunikovať s hosťami. Snaž sa rozumieť hosťom. Keď začneš rozumieť, zatni zuby a ďalej sa usmievaj. Zoznám sa so skvelými ľuďmi, skvelými muzikantmi, niekedy oboje. Ako sa blížiš ku koncu lekcie, rozumieš stále viac, rozprávaš stále viac, nenecháš sa urážať a tým ktorí ešte nepochopili, že sa nevoláš Puppe, to dôrazne vysvetlíš.
Skúška spočíva v naservírovaní sýtej hubovej polievky pripitému motorkárovi, ktorého následne rázne vypoklonkuješ z baru. Keď si to celé zvládla v nemčine, je čas na ďalšiu lekciu.

Lekcia štvrtá:
Naštvi sa na egocentrickú kolegyňu ktorá vláči do práce maltézáka a na chamtavú vypočítavú šéfku.Keď ti po každej nočnej je na zvracanie z opilcov a cigaretového dymu, vráť kľúč od dverí a skonči. Nezabudni ale na tých sympatických známych, ktorých si spoznala. Zavolajte si, choďte spolu na koncert, vymente si CDčka. Keď zistíš, že z niektorých známych sa stali priatelia, začína záverečná, najdôležitejšia lekcia. Eigentliche Kommunikation. Ozajstné rozhovory. O sebe, o druhých, o pocitoch, o láske, ... Začínaš myslieť v inom jazyku. Du bekommst den Schlüssel zum Wortschatz.
Záverečná skúška - napíš prvú báseň v nemčine. Napíš ju srdcom.

Doslov:
Vďaka týmto lekciám som sa naučila nemecky ja. Naozaj naučila. O poslednej som písala v predchádzajúcich postoch.
Sama som sa učila anglicky a môj drive bol , že som ten jazyk zbožňovala a chcela som čítať knihy v origináli. Najvyššou métou je Shakespeare, s ktorým ešte stále mám nejaké problémy.
K nemčine ma dostala Wiedeň.
Keď prídeš do inej krajiny, a rozprávaš sa s ľuďmi, naučíš sa najlepšie. Naučíš sa živý jazyk. Rozprávaj sa. Komunikuj.
Wenn du willst, können wir reden. Mailen. Chatten.

Finde deinen Drive.

13 other thoughts:

Maroško 2/5/07 10:35  

Sehr schöne Gedanken. Wirklich.

Lilith 2/5/07 11:01  

Danke schön :-)

Aventerra 2/5/07 21:00  

Ich schrieb schon Gedichte in Deutsch. Ich kann mit allen sprechen, aber es ist nicht so leicht. Konnte ich besser sein! Dann wurde mein Leben sicher ganz anders aussehen. Ich lerne Deutsch schon funf Jahre. Ich liebe Osterreich. Fur mich ist es dort alles vollkommen. Dieser von deinen Satzen: Nenecháš sa urážať, a tým, ktorí ešte nepochopili, že sa nevoláš Puppe, to dôrazne vysvetlíš. brachte mich zum Lachen. :) Ich mochte mit dir wenigstens mailen. :) Danke.

Lilith 2/5/07 22:24  

Ich hab 8 Jahre in der Schule gelernt, und nichts gewusst. Mailen tue ich gerne mit dir :-)

Aventerra 2/5/07 22:46  

Ich meine nicht, dass ich nichts weiss, aber in der Schule kann man nicht so viel lernen wie allein. Obwohl wenn man nicht will, kann man nichts lernen. Und.. wer schreibt/schickt die erste E-Mail? :):):)

Lilith 2/5/07 22:53  

Hab ich schon geschickt!!!

Unknown 3/5/07 14:08  

ehm, guten tag
a to ako dlho si sa ucila?

Pecosita 4/5/07 16:15  

totok skusim...alebo neskusim? kokos, preco uz koncim vysku????? povie mi to niekto? ;) ja sa nemcinu ucim uz desatrocia a furt nemam pocit, ze by som ju vedela :(

motýľ 6/5/07 00:11  

pecositka, som na tom uplne rovnako ako ty :)) ucil som sa nemcinu tusim devat rokov a co z toho? ten isty pocit, co mas ty :)

lili, to muselo byt dost tazke ucenie, ale asi len tak sa da poriadne

Lilith 8/5/07 14:24  

Motylik: Boli to lekcie zivota, a kedze boli v nemcine, naucila som sa ;-)

ovko 14/5/07 09:57  

sakra, mal som sest rokov nemcinu a takmer nic neviem... ale skor ked uz tak porozumiem nemcovi, ale rozpravat , ani za nic... a to ma cakaju povinne dva semestre nemciny

Misiska 14/5/07 18:01  

waa ja som vam rozumela! :D
a to sa ucim siesty rok, ale rozpravanie.. nula bodov

Anonymous 17/5/07 14:45  

dobry sposob ucenia. taky ze hod sa do vody a zacni sa ucit plavat :).
ja som sa nemecky naucila pozeranim ORF-ky onehdá, ked nebolo nic okrem STV a CT... no a teraz robim denno denne s rakusakmi - jsme na stejnej lodi :)