Rozlúčka v splne


Je spln. Krásny čas na zmeny. Niektoré kapitoly života neprežijú jeden rok. Dvanásť splnov.

Včera som dala zbohom baru. Konečne. Teraz to vyzerá že som chronický vymetač barov. Nie som. Ja som v bare pracovala. Teraz je to presne rok. A skončila som. Už žiadne čapovanie piva, už žiadne utieranie stolov, vzpieranie s debničkami , žiadne konverzácie s napitými zákazníkmi a predstieraný záujem. Na začiatku to bolo dobrodružstvo s riadnou dávkou stresu. Ku koncu ma takmer udusil cigaretový dym.

"Musíš sa baviť so zákazníkmi, nech viac pijú a viac platia."
Už nemusím.

"Keď ťa pozývajú, nemôžeš odmietnuť. To sú prachy. Moje prachy. Ako to myslíš že nepiješ?!"
Tak že nepijem. Bodka. Koniec. Konečne.

Ľudia chodia do barov a reštaurácií, nechajú sa obsluhovať, čakajú služby, veď platia. Ale mnohí zabúdajú, že čašníčky a čašníci sú tiež ľudia. A to bolí. Z druhej strany sa ten jasný obraz pokriví. Nie som tá, čo vchádza do baru, ale tá čo vraví "Dobrý deň". Nie som tá čo čaká na drink, ale tá čo ho prinesie. Neplatím, ale účtujem. A jasný obraz sa mení na 3D.

Zotmie sa. Prichádzajú ďalší, iní, a namiesto ovocného džúsu pijú vodku s RedBullom. Namiesto slečna na mňa volajú "hej ty" a "bábika" a mne je občas na zvracanie a občas do plaču. Ale sú to prachy. Dym z cigariet sa vlní v tlmenom svetle lámp a hluk sa násobí počtom prázdnych pohárov. Počítam minúty do záverečnej, aj keď to nemá zmysel. "Kým pijú, nalievaj. Hoci aj do piatej. To sú moje prachy." Šéf je šéf. A ľudia na barových stoličkách stále otravnejší. Entý krát tá istá veta, tie isté problémy, ten istý drink. Psycho.

Odkedy som poprvýkrát stála za barom, na druhej strane, obdivujem všetkých, ktorí tam stoja. Možno je to pre nich vysnívaný job. Možno ich to baví. Možno je to pre nich zábava. Pre mňa nie. Želám veľa zábavy.

A možno je to jediný spôsob ako si zarobiť na život. Možno dočasné riešenie. Možno zlý sen. Chápem. Želám skoré prebudenie.

A tí, ktorí ste na druhej strane nikdy nestáli, prosím nezabúdajte, že tí ktorí vás obsluhujú, nie sú sluhovia. Sú to ľudia, správajte sa k nim tak.

0 other thoughts: